EAA směrnice o přístupnosti 2025 - co to znamená pro Upgates e-shopy?

Novinka
27.5.2025
8 min.

Už v červnu 2025 vstupuje v platnost nová Evropská směrnice o přístupnosti (EAA – European Accessibility Act). Pokud provozujete e-shop, může se vás týkat víc, než si myslíte. V tomto článku vám stručně a srozumitelně vysvětlíme, o co jde, koho se to týká, co z toho plyne pro vás – a proč se toho rozhodně není třeba bát.

Obsah článku:

  1. EAA směrnice o přístupnosti 2025 – co to znamená pro e-shopy?
  2. Co je EAA a proč by vás měla zajímat?
  3. Koho se směrnice týká?
  4. Co to znamená pro e-shop?
  5. A co zákazníci Upgates?
  6. Co můžete udělat už teď?
  7. Nevíte si rady?
  8. Závěrem

Co je EAA a proč by vás měla zajímat?

Cílem směrnice EAA je zpřístupnit digitální produkty a služby všem uživatelům, včetně těch se zdravotním omezením – např. se zrakovým, sluchovým nebo motorickým handicapem. Nejde ale jen o státní weby. Od 28. června 2025 se bude EAA vztahovat i na soukromé subjekty, tedy i na e-shopy.

Koho se směrnice týká?

Podle aktuálních informací se povinnost plně řídit EAA vztahuje na:

  • firmy s více než 10 zaměstnanci, nebo
  • e-shopy s obratem nad 2 miliony € ročně.

Menší provozovatelé mají zatím výjimku, ale i pro ně dává smysl přístupnost řešit – už kvůli lepší použitelnosti, SEO a celkovému dojmu ze značky.

Na co se na vašem e-shopu zaměřit? Přečtěte si více informací, co vás od června čeká na webu https://www.shean.cz/clanky/detail/pristupnost-webu-smernice-eaa-2025.htm

A co zákazníci Upgates?

Pokud svůj e-shop provozujete v Designéru, máme pro vás dobrou zprávu. Systém je na změny připraven – a většinu základních požadavků je možné splnit už ve výchozím nastavení, ale není to pravidlem!

Šablon:

  • dodržují struktury kódu (např. nadpisy H1–H3),
  • udržují text čitelný i při výrazném zvětšení (například 200%),
  • umožní přidat alternativní texty k obrázkům,
  • pracují s dostatečným kontrastem (nebo si ho můžete nastavit sami),
  • jsou průběžně optimalizovány tak, aby vyhovovaly moderním standardům.

Šablony za vás nezajistí vyplnění ALT textů k obrázkům ani nebudou aktivně hlásit, že jste si upravili šablony na špatný kontrast, samotná kontrola je na vás.

Co můžete udělat už teď?

Ať už se vás směrnice EAA týká přímo, nebo jen chcete mít jistotu, že je váš e-shop co nejvíce přístupný, doporučujeme začít těmito jednoduchými kroky:

  • Zkontrolujte, zda máte popisky u všech obrázků (alt texty).
  • Používejte kontrastní a čitelné barvy textu a pozadí.
  • Strukturu obsahu stavte logicky – využívejte správně nadpisy (H1, H2…), odstavce a seznamy.
  • Zkontrolujte velikost písma (8px je opravdu málo)
  • U externích pluginů a vlastního HTML kódu ověřte, že nebrání přístupnosti (např. při navigaci klávesnicí).

Nevíte si rady?

Ozvěte se nám. Rádi pro vás připravíme analýzu přístupnosti, upozorníme na případná rizika a doporučíme konkrétní kroky. Cena analýzy se pohybuje v rozmezí 3 000–7 000 Kč v závislosti na množství individuálních úprav. 

Poptat analýzu

Závěrem

Směrnice EAA přináší změny, ale rozhodně není důvod k panice. Naopak – je to skvělá příležitost, jak zpřístupnit svůj e-shop širšímu publiku a zlepšit uživatelský zážitek pro všechny návštěvníky.

V SHEANu sledujeme vývoj legislativy, technologií i nových standardů. A protože s platformou Upgates dlouhodobě spolupracujeme, víme, co je potřeba řešit přímo v systému a co na straně obsahu nebo designu.

Nejste si jistí, jestli váš e-shop bude splňovat požadavky EAA?

Buďte silnější v on-line světě

Ozvěte se nám a nastartujeme i váš projekt.

Kontaktujte nás